Autosedačky v protismere sú 5-krát bezpečnejšie. Častá otázka v dnešnej dobe ešte stále je, že: Prečo?
O vození v protismere je v dnešnej dobe už kopa článkov. Písať nejaký ďalší svoj je podľa nás už zbytočné. Pozrime sa preto na články výrobcov, ktorí majú mnohoročné skúsenosti s vývojom detských autosedačiek, majú v malíčku všetky dostupné štatistiky nehôd a ich následkov a podľa toho prispôsobujú svoje vyvíjanie produktov.
*poznámka - momentálne najväčšie protismerné autosedačky sú do 125cm a 36kg https://www.detivaute.sk/protismer-co-najdlhsie-do-23-25-32-36-kg/
Ako prvé spomenieme firmu Axkid zo Švédska - https://axkid.com/about-us/ , https://axkid.com/our-safety-philosophy/
Bertil Aldman, inšpirovaný vesmírnym programom Apollo, sa pustil do priekopníckeho výskumu bezpečnosti detí proti smeru jazdy už v roku 1963. Jeho prevratné zistenia boli natoľko vplyvné, že viedli k posunu vo vládnych odporúčaniach, čo je zmena, ktorá zostala odvtedy v platnosti a zachránil mnoho životov.
Prečo ich držať 5x bezpečnejšie aspoň o 4 roky dlhšie?
Rodičia a opatrovatelia sú často postavení pred rozhodnutie vybrať pre svoje dieťa tú najbezpečnejšiu autosedačku. Vďaka mnohým štúdiám a simuláciám nárazových testov, ktoré zdôrazňujú vynikajúcu bezpečnosť autosedačiek obrátených proti smeru jazdy, je dôležité pochopiť prečo. V tomto blogovom príspevku preskúmame päť dôvodov, prečo je cestovanie chrbtom v smere jazdy až päťkrát bezpečnejšie ako v smere jazdy, aby bolo vaše dieťa v prípade kolízie čo najlepšie chránené.
Veda a autosedačky otočené proti smeru jazdy
Pochopenie rozdielov medzi autosedačkami v smere jazdy a v protismere jazdy je kľúčové pre zaistenie bezpečnosti vašich detí počas cestovania. Každý typ sedačky zvláda nárazové sily inak, čo je dôležitá informácia pre rodičov pri rozhodovaní o bezpečnosti.
Autosedačky používané v protismere (chrbtom v smere jazdy) sú optimálne pre malé deti do 6-7 rokov, pretože poskytujú jednotnú oporu pre hlavu, krk a chrbticu. V prípade čelnej zrážky, najbežnejšieho a najvážnejšieho typu, sa sedačka otočená chrbtom v smere jazdy pohne s dieťaťom a rozloží náraz na celú zadnú časť sedačky.
Jedným z hlavných rizík pri príliš skorom prechode na smerovanie dopredu je zvýšený potenciál vážnych zranení krku, ktoré môžu byť smrteľné. Sedadlá orientované v smere jazdy neposkytujú rovnakú úroveň podpory krku ako sedadlá v protismere jazdy, čo spôsobuje ďalšie namáhanie krku dieťaťa počas kolízie v dôsledku ich úmerne ťažších hláv.
Sedačky otočené v smere jazdy sú určené pre staršie deti, ktorým prerástli sedačky v protismere jazdy. Tieto sedačky často využívajú na zaistenie dieťaťa 3-bodový bezpečnostný pás vozidla.
Lepšie rozloženie nárazu
V prípade nárazu sedačka v protismere jazdy rozloží silu nárazu rovnomernejšie na telo dieťaťa, najmä na chrbát, ktorý je najsilnejšou časťou tela malého dieťaťa.
Väčšia ochrana hlavy a krku
Hlavy detí sú proporcionálne väčšie ako hlavy dospelých, vďaka čomu sú náchylnejšie na vážne poranenia krku. Sedadlá otočené chrbtom k smeru jazdy lepšie podopierajú hlavu, krk a chrbticu dieťaťa počas kolízie.
Zvýšená ochrana spodnej časti tela
3-bodový bezpečnostný pás môže dieťaťu zraniť nedostatočne vyvinutú panvu a pošmyknúť sa, pričom sila sústredí na brucho. Autosedačka otočená proti smeru jazdy má 5-bodový pás, ktorý zabraňuje efektu „ponorenia“.
Lepšia podpora pre krehký krk
Krk dieťaťa je obzvlášť zraniteľný kvôli svojmu neúplnému vývoju a pri kolízii je vystavený mimoriadnemu namáhaniu v dôsledku úmerne ťažšej hlavy. autosedačky otočené proti smeru jazdy poskytujú lepšiu oporu pre túto krehkú oblasť.
Konštrukcia „škrupiny“ sedadla lepšie chráni pri každom uhle nárazu
Väčšina dopravných nehôd zahŕňa čelný náraz, ale bočné nárazy sú obzvlášť nebezpečné. Dizajn autosedačiek orientovaných proti smeru jazdy je efektívnejší pri ochrane hlavy a trupu.
5 dôvodov, prečo sú autosedačky používané proti smeru jazdy 5-krát bezpečnejšie
1. Lepšie rozloženie nárazu
Keď dôjde k zrážke auta, vynaložené sily môžu byť zničujúce, najmä pre deti do 6-7 rokov. Autosedačky otočené v protismere sú navrhnuté tak, aby tieto sily rovnomerne rozložili po celom operadle sedadla, ktoré je tesne zarovnané s najsilnejšou fyzickou oblasťou dieťaťa – s chrbtom. Toto rozloženie pomáha absorbovať a rozptyľovať energiu nárazu, čím sa znižuje dopad na ktorúkoľvek časť tela dieťaťa. Predovšetkým krk a spodná časť tela ťažia zo schopnosti sedadiel v protismere preniesť tieto sily a dramaticky znížiť riziko vážnych zranení.
2. Väčšia ochrana hlavy a krku
Hlavy detí sú v porovnaní s ich telom úmerne väčšie a ťažšie ako hlavy dospelých, vďaka čomu sú náchylné na zranenia krku pri nehodách. Autosedačky orientované proti smeru jazdy súdržne podopierajú hlavu, krk a chrbticu. Toto zarovnanie je kritické, pretože pomáha predchádzať extrémnemu pohybu hlavy dopredu počas nárazov, ktoré môžu viesť k vážnym poraneniam chrbtice. Integrovaný podporný systém sedadiel v protismere jazdy zaisťuje, že tieto zraniteľné miesta sú chránené oveľa účinnejšie ako v prípade sedadiel v smere jazdy.
3. Zvýšená ochrana dolnej časti tela
Jedným z rizík sedačiek v smere jazdy je efekt „ponorenia“, keď dieťa pri náraze skĺzne pod brušný pás, čo môže viesť k vážnym poraneniam brucha. Sedačky orientované v protismere používajú päťbodový pás, ktorý bezpečne obopína panvu a ramená dieťaťa, čím rozdeľuje sily smerom od brucha a zabraňuje ponoreniu. Toto nastavenie nielen drží dieťa pevne na mieste, ale tiež výrazne znižuje tlak na vyvíjajúce sa panvové kosti.
4. Lepšia podpora pre krehký krk
Krk malého dieťaťa ešte nie je úplne vyvinutý a je neuveriteľne krehký. V sedačkách v protismere jazdy sú hlava, krk a chrbtica dieťaťa zarovnané, čo výrazne znižuje namáhanie krku pri nehodách. Je to preto, že poloha proti smeru jazdy absorbuje sily nárazu cez operadlo sedadla a nie priamo na krk, ako je to vidieť na sedadlách orientovaných v smere jazdy, kde môže byť hlava posunutá dopredu, čím sa vyvíja obrovský tlak na krčnú chrbticu.
5. Konštrukcia „škrupiny“ sedadla lepšie chráni pri každom uhle nárazu
Zatiaľ čo väčšina dopravných nehôd zahŕňa čelný náraz, bočné nárazy môžu byť rovnako nebezpečné. Autosedačky smerujúce dozadu ponúkajú výnimočnú ochranu z viacerých uhlov – nielen spredu. Škrupinová štruktúra týchto sedadiel vytvára okolo dieťaťa ochranný kokón, ktorý chráni hlavu a trup pred bočnými nárazmi a zaisťuje komplexnú bezpečnosť takmer z akéhokoľvek smeru nárazu.
Záver
Výber správnej orientácie autosedačky pre vaše dieťa nie je len rutinné rozhodnutie – je to zásadná bezpečnostná stratégia. V tomto článku sme preskúmali významné výhody autosedačiek obrátených proti smeru jazdy, najmä pre deti vo veku 6-7 rokov. Veda za týmito sedadlami ukazuje, že nastavenie proti smeru jazdy poskytuje vynikajúcu ochranu niekoľkými kľúčovými spôsobmi.
Po prvé, autosedačky smerujúce proti smeru jazdy rozložia silu nárazu rovnomernejšie cez chrbát, najsilnejšiu časť tela malého dieťaťa. Tento dizajn výrazne znižuje riziko vážnych zranení, najmä krku a dolnej časti tela. Po druhé, tieto sedačky ponúkajú lepšiu oporu pre hlavu, krk a chrbticu – oblasti, kde sú malé deti najzraniteľnejšie. Toto zarovnanie zabraňuje nebezpečnému pohybu vpred, ktorý sa môže vyskytnúť pri nehodách, čo je kľúčové pre ochranu chrbtice a prevenciu vážnych poranení chrbtice.
Konštrukcia sedadiel orientovaných proti smeru jazdy navyše zahŕňa päťbodový bezpečnostný pás, ktorý bezpečne obopína dieťa, čím zabraňuje „podnornému“ efektu sedadiel orientovaných v smere jazdy a poskytuje lepšiu celkovú podporu a bezpečnosť. Okrem toho ochranná „škrupina“ týchto sedačiek ponúka komplexnú bezpečnosť pred nárazmi z takmer akéhokoľvek smeru a chráni celé telo dieťaťa.
Na záver, prevažné dôkazy podporujú používanie autosedačiek chrbtom v smere jazdy tak dlho, ako je to možné, aby sa zabezpečila najvyššia úroveň bezpečnosti a ochrany pre našich najmenších cestujúcich na každej ceste.
Zdroj: https://axkid.com/5-reasons-why-rear-facing-is-5x-safer/
Od tejto značky sú dostupné tieto sedačky umožňujúce dlhodobé vozenie v protismere a to: Movekid do 36kg, Minikid 4 do 36kg, One 2 a 3 do 23kg.
Ako druhých spomenieme firmu BeSafe z Nórska - https://www.besafe.com/en/about/about-besafe/
Škandinávska bezpečnosť od roku 1963 - BeSafe už viac ako 60 rokov vyvíja vysokokvalitné autosedačky. Odkedy sme v roku 1989 vyrobili našu prvú autosedačku chrbtom v smere jazdy, v HTS BeSafe AS sme pracovali na zvyšovaní povedomia o bezpečnosti proti smeru jazdy a na poučení o jej výhodách a dôležitosti. Prečítajte si viac o nás tu.
Viete, prečo je 5-krát bezpečnejšie mať svoje dieťa v aute proti smeru jazdy?
Výberom autosedačky v protismere tiež zvolíte, že vaše dieťa je pripútate až 5-krát lepšie v porovnaní s autosedačkou v smere jazdy.
Hoci existuje veľa vecí pre vaše dieťa, na ktoré ste v pokušení míňať peniaze, výber a investícia do autosedačky je jedným z najdôležitejších rozhodnutí, ktoré ako rodič pre svoje dieťa robíte. Bezpečnosť a kvalita sú všetko, ak dôjde k nehode.
Pri kolízii môžu sily z nárazu viesť k vážnym zraneniam, obzvlášť náchylné sú krk a hlava. Deti sú mimoriadne zraniteľné a môže byť zásadný rozdiel medzi pripútaním dieťaťa v autosedačke chrbtom k smeru jazdy a proti smeru jazdy!
Malé telá, ale ťažké hlavy
Ľahko sa zabúda, že hlava menších detí je v porovnaní so zvyškom tela dosť veľká a ťažká a v porovnaní s dospelým viac disproporčná. U dospelého človeka tvorí hlava asi 6 % hmotnosti tela, u dieťaťa môže hlava tvoriť až 25 % hmotnosti tela. Krk malých detí je tiež mimoriadne zraniteľný, pretože nie je úplne vyvinutý. Citlivý krk v kombinácii s hmotnosťou hlavy robí ešte dôležitejšie chrániť a podporovať krk dieťaťa čo najdlhšie.
Každé dieťa je samozrejme jedinečné a má svoje potreby! Ale vo všeobecnosti sú telá malých detí úplne svojské a vyžadujú si špeciálnu ochranu v aute. A na rozdiel od nás dospelých, deti sedia bez problémov s pokrčenými nohami, pretože majú oveľa ohybnejšie kĺby ako my. Ak sa nad tým zamyslíte, možno sa nestáva často, ak vôbec, že vaše dieťa sedí „rovno hore-dole“ na stoličke, na gauči, na zemi.
Prečo je obrátenie proti smeru jazdy 5-krát bezpečnejšie?
Nikto nechce premýšľať o najhorších scenároch o našich deťoch. Ak by však došlo k dopravnej nehode a vaše dieťa by sedelo v autosedačke v protismere, autosedačka podoprie a zachytí celú hlavu, krk a chrbát dieťaťa, keďže nás gravitácia vrhne v aute dopredu. Pretože je dieťa otočené proti smeru jazdy, autosedačka absorbuje energiu a rozloží nárazové sily na čo najväčšiu plochu. Týmto spôsobom sa znížia sily, ktoré predstavujú riziko poranenia krku a hlavy.
Ak je však dieťa otočené dopredu, bezpečnostné pásy v aute udržia hornú časť tela dieťaťa na mieste, zatiaľ čo väčšina síl pôsobí na hlavu a krk dieťaťa, pretože to je vymrštené dopredu obrovskou silou. Zaťaženie krku dieťaťa môže byť až o 80 % vyššie, ako keby dieťa sedelo v autosedačke chrbtom v smere jazdy*. Tieto extrémne ťahové a tlačné sily môžu spôsobiť veľmi vážne poškodenie krku a hlavy dieťaťa.
Existuje niekoľko mylných predstáv o zabezpečení proti smeru jazdy a my sme napísali článok, ktorý ich objasňuje. Prečítajte si o tom viac tu .
*V autosedačke v smere jazdy môže byť krk ľahko vystavený sile až 2 000 N a v extrémnych prípadoch aj 3 000 N pri čelnom náraze pri rýchlosti 50 km/h. V autosedačke umiestnenej proti smeru jazdy môže byť sila, ktorej je vystavený krk, nižšia ako 400 N pri rovnakom náraze.
Zdroj: https://www.besafe.com/en/safety-tips/safety-education/rear-heart/
Testy čelného nárazu ukazujú, že zaťaženie krku dieťaťa je pri sedení v smere jazdy 5x väčšie v porovnaní so sedením v protismere. Deti by mali cestovať chrbtom k smeru jazdy najmenej do 4 rokov.
Veľké hlavy - drobné telá
Deti sú obzvlášť zraniteľné v prípade autonehody. Ich hlavy sú v pomere k zvyšku tela neúmerne ťažké a krčné svaly ešte nie sú úplne vyvinuté. Testy čelného nárazu ukázali, že napätie na krku je 5x väčšie, keď dieťa sedí v smere jazdy, než v protismere.
Všetky sily na krk, keď sú otočené dopredu
Pri sedení v smere jazdy je telo dieťaťa vytlačené zo sedačky. Ale keďže vnútorný pás detskej autosedačky drží hornú časť tela dieťaťa na mieste, väčšina síl sa vyvíja na krk dieťaťa, keď je hlava vrhnutá dopredu obrovskou silou. Dieťa navyše riskuje zranenie nárazom do predných sedadiel.
Rovnomerne rozložte sily pri jazde proti smeru jazdy
Ak dieťa sedí v autosedačke proti smeru jazdy, škrupina sedačky bude pôsobiť ako ochranný štít a absorbuje energiu nárazu. Sily nárazu sa rozložia na celú veľkú plochu chrbta, krku a hlavy dieťaťa, čím výrazne menej zaťažuje krk dieťaťa. V BeSafe odporúčame, aby deti sedeli v aute v protismere (chrbtom smeru jazdy) aspoň do veku 4 rokov.
Zdroj: https://www.besafe.com/en/safety-tips/safety-education/rear-facing-car-seats-are-5x-safer/
Od tejto značky sú dostupné tieto sedačky umožňujúce dlhodobé vozenie v protismere a to: Stretch do 36kg, Beyond 360 do 22kg.
Ako tretích spomenieme Klippan z Fínska - https://www.klippan.fi/page/4/yritys , https://www.klippan.fi/page/11/historiikki
Oy Klippan Ab má 60-ročné skúsenosti s výrobou bezpečnostných pásov (1959) a detských sedačiek (1967). Spoločnosť sídli v Hakkile, Vantaa.
Prečo späť v protismere jazdy?
Cestovanie pozadu je až 5-krát bezpečnejšie ako popredu!
Krk, svaly a kosti malého dieťaťa nie sú tak vyvinuté ako u dospelých a starších detí.
Ako je dieťa chránené
Spolujazdec je v nových autách dobre chránený, ak ste náhodou dospelý. Dospelí sú v nových autách dobre chránení airbagmi, ale čo deti?
Existuje len jeden spôsob prepravy detí do 3 rokov: chrbtom k smeru jazdy.
V takom prípade získa ťažká hlava dieťaťa oporu v autosedačke, ktorá chráni citlivý krk dieťaťa v prípade náhleho brzdenia.
Hmotnosť hlavy:
- Hmotnosť hlavy novorodenca cca 0,7 kg (21 % / 3,4 kg)
- hmotnosť hlavy 9-mesačného dieťaťa je cca 2,2 kg (24 %/ 9 kg)
- hmotnosť hlavy 18-mesačného dieťaťa je cca 2,7 kg (25 %/ 11 kg)
- hmotnosť hlavy 3-ročného dieťaťa je cca 2,7 kg (18 %/ 15 kg)
- váha hlavy 6-ročného dieťaťa je cca 3,5 kg (16 %/ 22 kg)
- hmotnosť hlavy 10-ročného dieťaťa je cca 3,6 kg (11 %/ 32 kg)
Dieťa na palube
Hmotnosť cestujúceho na zadnom sedadle pri čelnej zrážke:
Rýchlosť vozidla 50 km/h, brzdná dráha 550 mm, zastavenie 30 G:
Hmotnosť pasažiera 40kg x 30G = 1200kg
Hmotnosť pasažiera 75kg x 30G = 2250kg
Hmotnosť dáždnika 1kg x 30G = 30kg!!
ZAPNITE BEZPEČNOSTNÉ PÁSY!
Zdroj: https://www.klippan.fi/page/12/selka-menosuuntaan
Od tejto značky sú dostupné tieto sedačky umožňujúce dlhodobé vozenie v protismere a to: Opti129 do 32kg
Ďalších si môžeme spomenúť Joie z Anglicka - https://joiebaby.com/en/about-us
Pozerať sa dozadu dlhšie, pretože každý deň v protismere je bezpečnejší deň™
Výskum ukazuje, že jazda v protismere, pokiaľ je to možné, je najbezpečnejšia cesta. Keď dieťa jazdí proti smeru jazdy, autosedačka absorbuje náraz a chráni hlavu, krk a chrbticu dieťaťa – dokonca až o 73 % viac ako v smere jazdy. (Zdroj: 2015 internal ECE testing with Q1.5 dummies. Based on performance averages of all Joie rearward and forward facing car seats.)
Väčšina nárazov je predných alebo bočných s predným uhlom. Tvárou v tvár faktom: Nehody
Väčšina nehôd a najvážnejšie nehody sa stávajú na prednej časti vozidla. V skutočnosti je 62% nehôd čelných a zatiaľ čo 25% nehôd je z boku, takmer všetky z nich majú čelný ráz.
Potvrdené výskumom - pomerne málo osobných áut, ktoré sa stali obeťami smrteľných kolízií, zasiahne zadné miesta (5%) v porovnaní s prednými (62%) a bočnými (25%) miestami nárazu. (Zdroj: National Highway Traffic Safety Administration. Traffic safety facts 1995. (DOT-HS-808-471.) Washington, DC: US Department of Transportation, 1996.)
Telo dieťaťa je vymrštené dopredu, čo môže mať za následok vážne zranenie. Tvárou v tvár faktom: Dopredu
Keď sú deti otočené čelom k smeru jazdy (ľudia často používajú slovo ,,normálne,,) pri náraze sa pohybujú dopredu a opúšťajú ochrannú škrupinu detskej autosedačky.
Potvrdené výskumom - Keď je v autosedačke FFCS (forward facing, čiže tvárou dopredu), sila čelného nárazu spôsobí, že sa hlava dieťaťa posunie dopredu a ďalej od autosedačky, čím sa obmedzí alebo odstráni akákoľvek výhoda bočných krídiel autosedačky. (Zdroj: B Henary, C P Sherwood, J R Crandall, R W Kent, F E Vaca, K B Arbogast, M J Bull Injury Prevention 2007;13:398-402. doi: 10.1136/ip.2006.015115)
Dojčatá a malé deti voziace sa tvárou dopredu sú v porovnaní so staršími deťmi a dospelými obzvlášť náchylné na poranenia krčnej chrbtice, pretože ich relatívne veľká hlava a voľná anatómia krku prispieva k zvýšenému napätiu krčnej miechy počas čelnej zrážky s motorovým vozidlom. (Zdroj: Stalnaker RL. Spinal cord injuries to children in real world accidents. Child Occupant Protection 2nd Symposium. Warrendale, PA: Society of Automotive Engineers (SAE 933100), 1997:173-83.)
Telo dieťaťa je bezpečne skryté, zatiaľ čo autosedačka absorbuje náraz. Tvárou v tvár faktom: Protismer
Pri čelnom náraze sa telo dieťaťa presunie do bezpečnostnej sedačky, ktorá rozloží silu na celé telo a pohltí náraz.
To nielen chráni dieťa pred odletujúcimi úlomkami alebo vniknutím externého predmetu do vozidla, ale tiež zabraňuje extrémnemu zaťaženiu jeho jemného tela.
Potvrdené výskumom - Detská autosedačka používaná v protismere jazdy znižuje riziko zranenia pri čelnom náraze o viac ako 80 % v porovnaní s bežnou autosedačkou v smere jazdy s bezpečnostným 3bodovým systémom, pretože sila nárazu je rovnomerne rozložená na veľkú plochu. (Zdroj: BVTI — Swedish Road and Transport Research Institute (Rapport 489A, 2003)
V autosedačkách v protismere sú hlava, krk a chrbtica úplne vyrovnané a sily nárazu sú rozložené na všetky tieto oblasti tela. (Zdroj: VTI — Swedish Road and Transport Research Institute (Rapport 489A, 2003))
Deti majú menšiu pravdepodobnosť, že utrpia ťažké zranenia pri náraze, keď sedia v protismere, ako v autosedačke v smere jazdy. Odhaduje sa, že deti mali o 75 % nižšiu pravdepodobnosť, že utrpia vážne zranenia v protismerných autosedačkách. (Zdroj: http://www.nhs.uk/news/2009/06June/Pages/CarSeatWarning.aspx citing research published in the British Medical Journal )
Body ochrany počas nárazu v smere vs proti smeru jazdy
70 % menšie riziko poranenia hlavy
73 % menšie napätie na krku
34 % menšia rotačná sila krku
Anatómia bezpečnosti
Dokonca aj dospelí by boli vo väčšom bezpečí pri sedení proti smeru jazdy; avšak jemné a vyvíjajúce sa telá malých detí robia jazdu v protismere ešte dôležitejšou. (poznámka predajcu - toto presne aj ja vždy hovorím zákazníkom, keď sa pýtajú, dokedy je bezpečné jazdiť v protismere, čiže čo najdlhšie, keď sú v autách protismerné sedadlá aj pre dospelých a majú dovolené používanie počas jazdy, tak aj pre dospelých je to bezpečnejšie sa odviezť takto, samozrejme riadne pripútanie je nutné.)
Obavy z poranenia hlavy
Poranenia hlavy sú najčastejšou a najzávažnejšou formou zranenia detí počas zrážky. Je to preto, že bábätká a batoľatá majú neúmerne veľkú a nedostatočne vyvinutú lebku.
Plne vyvinuté v 20 - v skutočnosti je lebka úplne vyvinutá až vo veku 20 rokov a lebky detí sú obzvlášť tenké a poddajné, vďaka čomu sú náchylnejšie na zranenia.
Pomer hlavy k telu - navyše, keď hlava tvorí približne 25 % hmotnosti dieťaťa (v porovnaní so 6 % u dospelého), jemné svalstvo dieťaťa nevydrží toľko sily na hlavu a krk.
Náchylná chrbtica - detská chrbtica je hypermobilná a stavce nie sú úplne zrastené, aby vytvorili ochranný stĺp, ktorý je prítomný u dospelých. (Zdroj: Children’s Hospital of Philadelphia’s Center for Injury Research and Prevention. http://www.chop.edu/carseat)
Celosvetovo uznávaní lekári, pediatri a odborníci na bezpečnosť detí odpovedajú na vaše kľúčové otázky smerujúce dozadu alebo dopredu.
Čo s pokrčenými nohami môjho dieťaťa, keď je otočené proti smeru jazdy? Vyzerá to nebezpečne a nepohodlne.
Čo hovoria lekári: Zlomené nohy sa dajú opraviť. Ale zranené chrbtice nie je ľahké opraviť.
Pozrite sa späť na dlhoročné fakty: Existuje viac zranení nôh, keď sú deti otočené dopredu než dozadu. Keď sú pri náraze otočené dopredu, nohy vyletia dopredu, narazia na operadlo predného sedadla a môžu sa zlomiť.
Zdroj: Centrum pre výskum a prevenciu úrazov v Detskej nemocnici vo Filadelfii. http://www.chop.edu/carseat
Naozaj niektorí rodičia nechávajú svoje deti otočené proti smeru jazdy až do veku 4 rokov? Ako je to možné?
Čo hovoria odborníci: Áno! Rodičia áno. V skutočnosti vo Švédsku deti jazdia proti smeru jazdy až do veku 4 rokov už viac ako 30 rokov.
Pozrite sa späť na dlhoročné fakty: Podľa Thomasa Turbella sa „vo Švédsku používa viac ako milión sedačiek otočených proti smeru jazdy a nepoznáme žiadne prípady, keď by sa dieťa v autosedačke proti smeru jazdy vážne zranilo pri čelnom náraze. .“
Zdroj: http://www.carseat.se/rearfacing/rear-facing-basics/
Ako je to s jednoduchým naložením môjho dieťaťa do auta proti smeru jazdy?
Čo hovoria odborníci: V skutočnosti je jednoduchšie nakladať deti, keď sú proti smeru jazdy než po smere, pretože dvere auta neprekážajú.
Pozrite sa späť na dlhoročný fakt: Testovali sme túto teóriu. Odborníci majú pravdu! Skúste to.
Zdroj: https://joiebaby.com/en/look-back-longer
Od tejto značky sú dostupné tieto sedačky umožňujúce dlhodobé vozenie v protismere a to: i-Prodigi do 22,5kg
Ďalšie si spomenieme Avionaut z Poľska - https://avionaut.com/about-us/
Prečo jazdiť v autosedačke proti smeru jazdy?
Prečo je pre vaše dieťa bezpečnejšie jazdiť v autosedačke proti smeru jazdy? Aby sme tomu plne porozumeli, musíme si uvedomiť, ako sa detské telo líši od tela dospelého . Najdôležitejší rozdiel je v pomere hlavy k zvyšku trupu.
U dospelého človeka predstavuje hlava približne 6% celkovej telesnej hmotnosti. U niekoľkomesačného batoľaťa až 25%. Desaťkilové batoľa tak musí na krku niesť váhu presahujúcu 2 kg. Zdá sa vám to málo? Spočítajme si teda, koľko by naše hlavy vážili, keby sa tento podiel s vekom neznižoval. Pre 60kg ženu by to bolo 15 kg a pre 80kg mužov 20 kg. Dokážete si predstaviť, že by ste na ramenách niesli vrece zemiakov vážiacich 20 kíl? Presne tak!
Tento rozdiel je v súvislosti s výberom autosedačky nesmierne dôležitý. Preťaženie, ktoré pôsobí na cestujúcich v aute pri čelnom náraze (a tie sú štatisticky najčastejšie), je nepredstaviteľne vysoké. Dospelí na predných sedadlách sú pred ich nebezpečnými účinkami chránení dvoma spôsobmi. Po prvé vzduchový vak (Airbag), po druhé silná chrbtica a krčné svaly, ktoré podopierajú hlavu. Dieťa sediace vzadu nemá život zachraňujúci vak ani tak silnú chrbticu. – u niekoľkomesačných batoliat sú stavce tvorené krehkou, pružnou chrupavkou.
Keď také batoľa sedí v sedačke FWF (v smere jazdy), pri prudkom dopravnom incidente sa jeho hlava pohybuje dopredu takou silou, že hrozí pretrhnutie väzov chrbtice a dokonca poškodenie miechy. Krčné svaly dieťaťa sú jednoducho príliš slabé na to, aby udržali hlavu, ktorá „vystrelí“ ako strela, nezachytená rozkladajúcim sa airbagom. Dôsledky môžu byť tragické.
Sily, ktoré pôsobia na malého cestujúceho pri nehode alebo náraze, sú pri jazde dieťaťa v autosedačke umiestnenej proti smeru jazdy rozložené úplne inak. Hlava a chrbtica sú menej namáhané, pretože sú čiastočne tlmené opierkou hlavy a operadlom sedadla .
Rodičia, toto si zapamätajte!
Deti by mali cestovať v autosedačkách proti smeru jazdy čo najdlhšie, najmenej však do 4 rokov . V tomto okamihu totiž ich telá prechádzajú najvýznamnejšou premenou. Hlava už netvorí také veľké percento celkovej hmotnosti batoľaťa a svaly chrbtice sú znateľne posilnené. Odvtedy je cestovanie v sedačke po smere pre dieťa už v celku bezpečné.
Najčastejšie mýty o jazde v autosedačke RWF (v protismere)
Ak je jazda proti smeru pre deti 5x bezpečnejšia, prečo tak málo batoliat stále cestuje týmto spôsobom? Dôvodom je jednak neznalosť mnohých rodičov a jednak škodlivé mýty, ktoré o nich bežne kolujú . Je zažité, že dieťa, ktoré vyrástlo z prvej autosedačky (vajíčka), je už „dosť staré“ na to, aby mohlo (a malo!) pokračovať v jazde v autosedačke proti smeru jazdy. Uvedomelí rodičia, ktorí vozia svoje ratolesti v modeloch RWF do 4 alebo 5 rokov, sa často stretávajú s posmešnými otázkami typu: "Taký veľký a ešte jazdí pospiatky?!".
Zástancovia jazdy smerom dopredu uvádzajú pri obhajobe svojej voľby mnoho argumentov:
Keď totiž dieťa ide pospiatky, priťahuje nohy, ktoré mu určite stuhli a bolí ho,
pretože batoľa pri jazde pospiatky nič nevidí z okna a nudí sa,
pretože po prechode z nosidla na sedačku po smere dieťa konečne prestalo za jazdy plakať, takže tento spôsob jazdy je pre neho určite pohodlnejší,
pretože rodičia sediaci vpredu nemôžu kontrolovať, čo dieťa robí, ak je otočené dozadu,
pretože sedadlá v protismere sú oveľa väčšie a do bežného auta sa nezmestia,
pretože dieťa chce ísť smerom dopredu.
Vyvraciame výhovorky!
Každý z týchto argumentov sa dá ľahko vyvrátiť. Údajná “bolesť nôh” v sedačke v protismere je problém, ktorý vytvorili rodičia . Deti sa na túto pozíciu vôbec nesťažujú. Nohy je možné usporiadať niekoľkými spôsobmi – skrížiť ich po turecky, rozložiť ich po oboch stranách sedadla alebo ich oprieť o operadlo pohovky. Pri jazde vidia batoľatá oknom takmer rovnako ako pri sedení smerom dopredu. V mnohých modeloch automobilov navyše môžu pozorovať svoje okolie zadným oknom.
Rovnako je prehnané tvrdiť, že cestovanie v autosedačke v protismere je pre deti nepohodlné. Rodičia k tomuto záveru často dospejú, pretože sa stáva, že batoľatá po prechode na model po smere prestanú na cestách plakať. Áno, je to možné, ale nejde o smer jazdy, ale o polohu dieťaťa . V autosedačke pre najmenšie dieťa skôr leží ako sedí, navyše je pomerne nízko. Z tejto pozície toho veľmi nevidí. Naopak v sedačke z ďalšej výškovej a váhovej kategórie môže pohodlne sledovať, čo sa deje za oknom, a to ho natoľko zamestnáva, že sa nesťažuje ani neplače.
Následné argumenty možno tiež ľahko vyvrátiť. Rodičia môžu pohodlne sledovať, čo robí ich batoľa pri cestovaní proti smeru – stačí namontovať špeciálne zrkadlo na opierku hlavy sedadla . Pokiaľ ide o veľkosť autosedačiek v protismere, je pravda, že zaberajú vo vozidle o niečo viac miesta ako autosedačka po smere, pretože ich k tomu núti ich konštrukcia. Nájdete medzi nimi však menšie aj väčšie modely – vďaka rozmanitosti možností si môžete jednoducho vybrať autosedačku v protismere aj do malého auta.
A posledný argument, ktorý je zároveň výhovorkou – pretože dieťa chce ísť smerom dopredu. Ročné dieťa, ktoré doteraz jazdilo pospiatky, nevie, aké to je „ísť dopredu“. Premiestnenie batoľaťa do autosedačky v protismere je v tejto fáze výhradne na rozhodnutí rodičov.
Ako značka Avionaut sa snažíme podporovať prevážanie detí proti smeru minimálne do 4 rokov veku. Dobre vieme, ako veľmi to zvyšuje bezpečnosť najmenších cestovateľov – a naším cieľom je tieto znalosti šíriť. Sledujte našu databázu vzdelávacích článkov a kanál YT, kde nájdete ďalšie informácie!
Zdroj: https://avionaut.com/cz/databaze/clanky/autosedacka-rwf-vs-autosedacka-fwf-jaky-je-mezi-nimi-rozdil/
Od tejto značky sú dostupné tieto sedačky umožňujúce dlhodobé vozenie v protismere a to: Sky 2.0 do 25kg
Pozrime sa čo píše o protismere holandské Maxi-Cosi? - https://www.maxi-cosi.co.uk/c/about-maxi-cosi
Od našej prvej prelomovej autosedačky umiestnenej proti smeru jazdy, ktorá bola uvedená na trh v roku 1984, sme počúvali vaše špecifické potreby, aby sme neustále rozvíjali náš sortiment.
Bábätká majú v porovnaní so zvyškom tela veľkú a pomerne ťažkú hlavu. Navyše ich krčné svaly ešte nie sú úplne vyvinuté. Ak dieťa cestuje v polohe v smere jazdy, jeho hlava bude v prípade čelnej zrážky vymrštená dopredu. Je bezpečnejšie cestovať s bábätkami proti smeru jazdy tak dlho, ako je to možné.
Maxi-Cosi odporúča, aby ste autosedačku používali čo najdlhšie v polohe proti smeru jazdy (až do 105 cm), pretože to zvyšuje bezpečnosť vášho dieťaťa v prípade čelného nárazu.
Aké sú pravidlá a vek pre cestovanie autosedačkou v protismere a v smere?
Chcete, aby vaše dieťa bolo šťastné, v pohodlí a bezpečí, keď cestujete v aute. Vysvetlíme všetko, čo potrebujete vedieť o zákone o autosedačkách proti smeru jazdy a proti smeru jazdy v Spojenom kráľovstve, aby ste to pochopili správne.
Vek vhodný na použitie autosedačiek otočených v smere
Mnohí rodičia chcú poznať správny vek pre autosedačku v smere jazdy, no nie je to také jednoduché, ako by sa mohlo zdať. Podľa zákona môže vaše dieťa cestovať v autosedačke schválenej podľa ECE R44/04 smerom dopredu od 9 kg, čo je približne vek deväť mesiacov, podľa novej normy ECE R129 od 15mesiacov. Nenechajte sa však zlákať ponáhľaním sa s prechodom. Existuje veľa dobrých dôvodov, prečo sa mnohí rodičia rozhodnú počkať dlhšie pred otočením dieťaťa v smere v autosedačke.
Prečo je cestovanie proti smeru jazdy najbezpečnejšie pre bábätká a malé deti?
Deti, ktoré cestujú v smere jazdy, môžu byť pri čelnej zrážke vymrštené dopredu. To kladie tlak na krehkú hlavu a krk, čo môže viesť k vážnemu zraneniu.
Ak vaše dieťa cestuje v protismere, autosedačka rozloží sily na celý chrbát, čím ochráni jemnú hlavu a krk. Keďže 70 % nehôd sú čelné kolízie, pre deti je najbezpečnejšie cestovať proti smeru jazdy, kým sa im správne nevyvinú svaly a kosti.
Aký je zákon o autosedačkách i-Size proti smeru jazdy?
Autosedačky i-Size spĺňajú najvyššie bezpečnostné štandardy. Ak ste si vybrali autosedačku i-Size, vaše dieťa musí cestovať chrbtom až do veku 15 mesiacov podľa zákona.
Ako dlho by malo moje dieťa cestovať proti smeru jazdy?
Otázka, ktorú v Maxi-Cosi často počujeme, znie: kedy môže dieťa v autosedačke smerovať dopredu? Smernice i-Size uvádzajú, že deti by mali pokračovať v cestovaní proti smeru jazdy až do veku 15 mesiacov. Mnohí odborníci však radia dlhšie. Uvidíte značnú zmenu vo vývoji vášho dieťaťa každý mesiac, keď bude silnieť. Čím dlhšie môžete svoje dieťa pripútať k sedačke chrbtom v smere jazdy, tým lepšie. Niektorí odborníci dokonca odporúčajú počkať do štyroch rokov, kým prejdú na cestovanie v smere jazdy.
Našťastie výrobcovia autosedačiek ako Maxi-Cosi umožnili rodičom túto voľbu. Môžete sa rozhodnúť pre autosedačku i-Size, ktorá umožňuje cestovanie proti smeru jazdy, kým vaše dieťa nedosiahne výšku 105 cm alebo okolo štyroch rokov, keď sa svaly a kosti budú ďalej rozvíjať.
Maxi-Cosi Mica 360 PRO i-Size aMica Pro Eco i-Size sú navrhnuté pre pohodlné cestovanie chrbtom v smere jazdy, kým vaše dieťa neváži 18kg, Pearl 360 i-Size do 17,5kg a Pearl 360 PRO i-Size do 17kg.
Zdroj: https://www.maxi-cosi.co.uk/c/what-are-car-seat-rules-rear-and-forward-facing-travel
Dáme si ešte nejaký ,,výcuc,, odporúčaní od ostatných značiek:
Čo píše o protismere nemecký Cybex?
Až o 50 % vyššia úroveň bezpečnosti v porovnaní s tou istou sedačkou v smere jazdy pri čelnom náraze. Výsledok interného testovania s použitím kritérií čelného nárazového testu ADAC z roku 2022
Jazda v protismere je jedným z najbezpečnejších spôsobov cestovania. V kritických prvých momentoch čelného nárazu je telo dieťaťa pritlačené k čalúnenej škrupine autosedačky, čím sa minimalizuje pohyb a znižuje sa sila pôsobiaca na krk dieťaťa. S novou normou je povinné do 15 mesiacov (76 cm), odporúčame držať dieťa v smere jazdy čo najdlhšie.
Sirona Gi i-Size je navrhnutá pre pohodlné cestovanie chrbtom v smere jazdy, kým vaše dieťa neváži 20 kg. Sirona G i-Size do 19 kg, Sirona T i-Size a Z a Zi i-Size do 18kg.
Tak snáď ste dočítali tento ,,menší,, výcuc až do konca, a ak nevozíte v protismere, tak zvážite návrat k tejto vyššej bezpečnosti. :)
Teší nás Váš záujem o bezpečnosť a prípadné šírenie týchto informácií ľuďom, ku ktorým sa možno nedostanú.
Želáme veľa šťastných a bezpečných kilometrov na cestách Vám a Vašim najmenším.
S pozdravom Vaša Denisa a celý tím Deti v aute s.r.o.